George Eliot - Düşürülen Maske (Bahar Okuma Şenliği'14 - Kitap No: 1)

By | 11:12 Leave a Comment


Orijinal Adı: The Lifted Veil
Yayın Yılı: 2006
Sayfa Sayısı: 72





Kasım başlarında ılık bir sabah, seyis ağabeyimi ava götürecek atını getirdiğinde sundurmanın dışında, ilerlemiş yaşı yüzünden neredeyse kör olmuş Labrador tembel, yaşlı Caesar'ı, beni fark eden tek köpeği (çünkü çoğu köpek benden kaçar, etrafımdaki daha mutlu insanlara yaltaklanırdı) seviyordum. Ağabeyim de al teni, geniş omuzları ve kendini beğenmişliğiyle, tüm bu avantajlarına rağmen bize cüretkârca davranmadığından ne denli iyi mizaçlı biri olduğunu hissederek kapıda belirdi. 



'Latimer, oğlum, ' dedi merhametli bir dost tonuyla, 'Arada bir tazılarla koşuya çıkmaman ne yazık! Bu neşesiz insanlar için dünyada yapılacak en hoş şeydir! ' 




'Neşesiz insanlar ha! ' diye düşündüm o ilerlerken. 'Bu, seninki gibi adi, dar görüşlü mizaçların, atından daha fazla bilemeyeceğin tecrübeyi tanımlamak için düşünebildiği türden bir söz. Bu dünyanın güzellikleri de senin gibileri bulur; hevesli körlük, sağlıklı bencillik, iyi huylu kibir. Bunlar mutluluğun anahtarıdır.



YORUMUM:






George Eliot'u bir penname/mahlas olduğunu biliyor muydunuz bilmiyorum ama ben biliyordum. George Eliot aslında bir kadın yazar. George Eliot (d. 22 Kasım 1819 Nuneaton ve ö. 22 Aralık 1880 Londra). George Eliot takma adıyla yazan 'Mary Anne' ya da 'Marian Evans' , Victoria döneminin en ünlü İngiliz yazarlarındandır. George Eliot yazmaktaki amacının "tozlu sokaklardan ve tarlalardan gelen etten kemikten insanların" yaşamlarının yansıtmak olduğunu söylemiştir. Gerçekçi bir yazar olan George Eliot çağdaş romanın en belirleyici özeliklerinden olan psikolojik çözümlemenin öncüsüdür.



***



Buraya kadar yazarı tanıtmak istedim kısaca. İşte yukarıda okuduğunuz yazının son cümlesi bu romanda da rastlayacağınız bir kalem tarzı. Bol bol psikolojik çözümleme var bu öyküde. 
Latimer adında genç, fiziksel ve ruhsal yönden zayıf bir adamın garip hikayesi diye adlandırabilirim. Latimer ailenin ikinci çocuğu, dolayısıyla babası en sağlıklı seçenek olan ilk oğlunu daha çok seviyor. Tüm planlarını onun için yapıyor. Buna bir de Latimer'in sevdiği ve bunun karşılıklı olduğunu gördüğümüz Bertha adındaki genç kız da Latimer'in ağabeyi Alfred'i tercih ediyor. Bunda güç tutkusunun olduğunu görüyoruz. Bundan sonra ise olaylar daha da karanlık bir hal alıyor. Bol bol betimleme ve hislerin garip dünyasında Eliot'un güçlü kalemiyle geziniyoruz. İlginç bir saat geçirmek istiyorum diyorsanız ve Viktoryen çağın sert dünyasını seviyorsanız okuyun derim.

PUANIM: 3/5 Yıldız



0 yorum:

Yorum Gönder